Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie informuje, że na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID–19 (Dz. U. poz. 713)
w okresie od 26 kwietnia 2021 r. do 31 sierpnia 2021 r.
będzie prowadzony elektroniczny nabór wniosków na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy prowadzących działalność w określonych branżach (zgodnie z poniższą tabelą)
na zmienionych zasadach.
w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID–19 (Dz. U. poz. 713)
w okresie od 26 kwietnia 2021 r. do 31 sierpnia 2021 r.
będzie prowadzony elektroniczny nabór wniosków na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy prowadzących działalność w określonych branżach (zgodnie z poniższą tabelą)
na zmienionych zasadach.
ZMIANY ZAZNACZONO KOLOREM CZERWONYM
W skrócie:
- Wysokość dotacji nie może przekroczyć 5 tys. zł.
- Wnioski będą przyjmowane wyłącznie elektronicznie. Wnioski złożone w postaci papierowej nie będą rozpatrywane.
- Na otrzymanie dotacji przyznawanej na podstawie rozporządzenia nie będzie miał wpływu fakt otrzymania dotacji przyznawanej na podstawie art. 15 zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID–19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej zwaną ustawą COVID).
- Przedsiębiorca, który otrzymał dotację przyznawaną na podstawie ustawy COVID oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego może otrzymać dotację, o ile spełni warunki jej przyznania.
- W zakresie nie uregulowanym w rozporządzeniu zastosowanie będą miały przepisy ustawy COVID, w szczególności przepisy art. 15zze4.
- Posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
- Prowadzenie działalność gospodarczej w dniu 31 marca 2021 r. oznaczonej (według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007), jako rodzaj przeważającej działalności, kodami zgodnymi z poniższą tabelą (dodane kody PKD oznaczono na czerwono).
L.p. | Kod PKD | Nazwa kodu |
1. | 47.41.Z | Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
2. | 47.42.Z | Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
3. | 47.43.Z | Sprzedaż detaliczna sprzętu audiowizualnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
4. | 47.51.Z | Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
5. | 47.52.Z | Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
6. | 47.53.Z | Sprzedaż detaliczna dywanów, chodników i innych pokryć podłogowych oraz pokryć ściennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
7. | 47.54.Z | Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarczego domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
8. | 47.59.Z | Sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów uzyktu domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
9. | 47.64.Z | Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
10. | 47.65.Z | Sprzedaż detaliczna gier i zabawek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
11. | 47.71.Z | Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
12. | 47.72.Z | Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
13. | 47.75.Z | Sprzedaż detaliczna kosmetykówi artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
14. | 47.77.Z | Sprzedaż detaliczna zegarków, zegarów i biżuterii prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
15. | 47.81.Z | Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach |
16. | 47.82.Z | Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach |
17. | 47.89.Z | Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach |
18. | 49.39.Z | Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany |
19. | 51.10.Z | Transport lotniczy pasażerski |
20. | 52.23.Z | Działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy |
21. | 55.10.Z | Hotele i podobne obiekty zakwaterowania |
22. | 55.20.Z | Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania |
23. | 55.30.Z | Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe |
24. | 56.10.A | Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne |
25. | 56.10.B | Ruchome placówki gastronomiczne |
26. | 56.21.Z | Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) |
27. | 56.29.Z | Pozostała usługowa działalność gastronomiczna |
28. | 56.30.Z | Przygotowywanie i podawanie napojów |
29. | 59.11.Z | Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych |
30. | 59.12.Z | Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi |
31. | 59.13.Z | Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych |
32. | 59.14.Z | Działalność związana z projekcją filmów |
33. | 59.20.Z | Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych |
34. | 74.20.Z | Działalność fotograficzna |
35. | 77.21.Z | Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego |
36. | 77.29.Z | Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego |
37. | 77.39.Z | Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane |
38. | 79.11.A | Działalność agentów turystycznych |
39. | 79.12.Z | Działalność organizatorów turystyki |
40. | 79.90.A | Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych |
41. | 79.90.C | Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana |
42. | 82.30.Z | Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów |
43. | 85.51.Z | Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych |
44. | 85.52.Z | Pozaszkolne formy edukacji artystycznej |
45. | 85.53.Z | Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu |
46. | 85.59.A | Nauka języków obcych |
47. | 85.59.B | Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane |
48. | 86.10.Z1 | Działalność szpitali – jedynie w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej |
49. | 86.90.A | Działalność fizjoterapeutyczna |
50. | 86.90.D | Działalność paramedyczna |
51. | 90.01.Z | Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych |
21. | 90.02.Z | Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych |
53. | 90.04.Z | Działalność obiektów kulturalnych |
54. | 91.02.Z | Działalność muzeów |
55. | 93.11.Z | Działalność obiektów sportowych |
56. | 93.13.Z | Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej |
57. | 93.19.Z | Pozostała działalność związana ze sportem |
58. | 93.21.Z | Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki |
59. | 93.29.A | Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni |
60. | 93.29.B | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana |
61. | 93.29.Z | Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna |
62. | 96.01.Z | Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich |
63. | 96.02.Z | Fryzjerstwo i pozostałe usługi kosmetyczne |
64. | 96.04.Z | Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej |
65. | 96.09.Z | Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana |
- Przychód, w rozumieniu przepisów podatkowych, z działalności gospodarczej uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub w lutym 2020 albo we wrześniu 2020 roku,
- Na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców wykonywanie działalności gospodarczej nie było zawieszone na okres obejmujący dzień
31 marca 2021 r.
Dodatkowo działalność gospodarcza mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy nie może być zawieszona w dniu składania wniosku o udzielenie dotacji.
Działalność gospodarcza mogła być natomiast zawieszona w odpowiednich miesiącach roku 2020 i 2021 wskazanych we wniosku do wykazania spadku przychodu.
Przedsiębiorca wylicza spadek przychodów w odniesieniu do całości przychodówz działalności gospodarczej, a nie jedynie z „części" oznaczonej określonym kodem PKD.
Ocena spełniania warunków w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności będzie dokonywana na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 31 marca 2021 r. To oznacza, że zmiany przeważającego kodu PKD po tej dacie (nawet jeśli zmiana PKD obejmie dzień 31 marca 2021 r.) nie będą uwzględniane.
O dotację mogą ubiegać się także ci mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Dotacja może być przyznana przedsiębiorcy więcej niż jeden raz. Szczegóły znajdą Państwo w Zasadach udzielania dotacji dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców określonych branż na podstawie rozporządzenia oraz Rozporządzeniu.
W przypadku, gdy dotacja zostanie udzielona na podstawie wniosku, w którym wskazany zostanie miesiąc, w którym nastąpił spadek przychodów – to ten sam miesiąc nie może zostać wskazany we wniosku o kolejną dotację.
Dotację dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia ze środków publicznych. O dotację może więc ubiegać się podmiot, który uzyskał m.in. pożyczkę na podstawie art. 15zzd ustawy COVID oraz dotację na podstawie art. 15zze4 ustawy COVID. Należy tylko pamiętać o tym, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów.
Starosta może przeprowadzić kontrolę mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy, któremu udzielono dotacji w okresie 3 lat liczonych od dnia udzielenia dotacji, w zakresie wydatkowania dotacji zgodnie z przeznaczeniem oraz właściwego dokumentowania dotacji.
Kontrolowany mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca jest obowiązany udostępnić wszelkie dokumenty i udzielać wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.
Składanie wniosków o dotację:
Wnioski o dotację można składać w okresie od 26 kwietnia do 31 sierpnia 2021 r. wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem strony www.praca.gov.pl do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej będzie bezzwrotna pod warunkiem wykonywania tej działalności przez 3 miesiące od dnia udzielenia dotacji.
O spełnieniu przez przedsiębiorcę warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie nie będzie zawiadamiał odrębnie każdego przedsiębiorcy, natomiast poinformuje o tym fakcie na swojej stronie internetowej w formie komunikatu.
Pomoc publiczna:
Wartość dotacji stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 I/1 z 20.03.2020 r. ze zm.).
Podstawa prawna:
Nabór wniosków o dotację na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej jest prowadzony na podstawie § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID – 19 (Dz. U. 2021 poz. 713), na zasadach określonych w art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczegółowych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 1842 z późn. zm.).
Zastrzeżenie:
Urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platformy praca.gov.pl, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki.
Kontakt:
Tel. 68 382 10 63
e-mail: tarcza@pup.swiebodzin.pl
Działalność gospodarcza mogła być natomiast zawieszona w odpowiednich miesiącach roku 2020 i 2021 wskazanych we wniosku do wykazania spadku przychodu.
Przedsiębiorca wylicza spadek przychodów w odniesieniu do całości przychodówz działalności gospodarczej, a nie jedynie z „części" oznaczonej określonym kodem PKD.
Ocena spełniania warunków w zakresie oznaczenia prowadzonej działalności będzie dokonywana na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 31 marca 2021 r. To oznacza, że zmiany przeważającego kodu PKD po tej dacie (nawet jeśli zmiana PKD obejmie dzień 31 marca 2021 r.) nie będą uwzględniane.
O dotację mogą ubiegać się także ci mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Dotacja może być przyznana przedsiębiorcy więcej niż jeden raz. Szczegóły znajdą Państwo w Zasadach udzielania dotacji dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców określonych branż na podstawie rozporządzenia oraz Rozporządzeniu.
W przypadku, gdy dotacja zostanie udzielona na podstawie wniosku, w którym wskazany zostanie miesiąc, w którym nastąpił spadek przychodów – to ten sam miesiąc nie może zostać wskazany we wniosku o kolejną dotację.
Dotację dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia ze środków publicznych. O dotację może więc ubiegać się podmiot, który uzyskał m.in. pożyczkę na podstawie art. 15zzd ustawy COVID oraz dotację na podstawie art. 15zze4 ustawy COVID. Należy tylko pamiętać o tym, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów.
Starosta może przeprowadzić kontrolę mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy, któremu udzielono dotacji w okresie 3 lat liczonych od dnia udzielenia dotacji, w zakresie wydatkowania dotacji zgodnie z przeznaczeniem oraz właściwego dokumentowania dotacji.
Kontrolowany mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca jest obowiązany udostępnić wszelkie dokumenty i udzielać wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.
Składanie wniosków o dotację:
Wnioski o dotację można składać w okresie od 26 kwietnia do 31 sierpnia 2021 r. wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem strony www.praca.gov.pl do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej będzie bezzwrotna pod warunkiem wykonywania tej działalności przez 3 miesiące od dnia udzielenia dotacji.
O spełnieniu przez przedsiębiorcę warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie nie będzie zawiadamiał odrębnie każdego przedsiębiorcy, natomiast poinformuje o tym fakcie na swojej stronie internetowej w formie komunikatu.
Pomoc publiczna:
Wartość dotacji stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91 I/1 z 20.03.2020 r. ze zm.).
Podstawa prawna:
Nabór wniosków o dotację na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej jest prowadzony na podstawie § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID – 19 (Dz. U. 2021 poz. 713), na zasadach określonych w art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczegółowych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 1842 z późn. zm.).
Zastrzeżenie:
Urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platformy praca.gov.pl, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki.
Kontakt:
Tel. 68 382 10 63
e-mail: tarcza@pup.swiebodzin.pl