Zapraszamy również do zapoznania się z instrukcją elektronicznej rejestracji przez internet oraz instrukcjami Jak założyć Profil Zaufany i Jak założyć konto użytkownika w praca.gov.pl.
Rejestracja przez internet
Praca.gov.pl umożliwia m.in. elektroniczną rejestrację osób bezrobotnych lub poszukujących pracy. Zachęcamy do rejestracji za jej pośrednictwem.
Zapraszamy również do zapoznania się z instrukcją elektronicznej rejestracji przez internet oraz instrukcjami Jak założyć Profil Zaufany i Jak założyć konto użytkownika w praca.gov.pl.
Zapraszamy również do zapoznania się z instrukcją elektronicznej rejestracji przez internet oraz instrukcjami Jak założyć Profil Zaufany i Jak założyć konto użytkownika w praca.gov.pl.
Rejestracja drogą elektroniczną
Forma rejestracji drogą elektroniczną pozwala na dokonanie rejestracji bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie, za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.).
Mogą z niej skorzystać osoby, które posiadają:
KROK 1.
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTÓW DO REJESTRACJI I USTALENIA PRAWA DO ZASIŁKU.
Dokumenty potrzebne do ustalenia statusu osoby bezrobotnej/poszukującej pracy:
Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa i wysokości zasiłku:
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego:
1. Wypełniony wniosek o zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ członka rodziny oraz:
- w przypadku dzieci powyżej 18 roku życia dokument potwierdzający kontynuowanie nauki,
- w przypadku dzieci posiadających stopień niepełnosprawności - orzeczenie o niepełnosprawności.
WYŻEJ WYMIENIONE DOKUMENTY NALEŻY TRAKTOWAĆ, JAKO PODSTAWOWE, W SZCZEGÓLNYCH PRZYPADKACH WYMAGANE SĄ DOKUMENTY UZUPEŁNIAJĄCE.
REJESTRACJI NIE DOKONUJE SIĘ W PRZYPADKU NIEPRZEDŁOŻENIA W/W DOKUMENTÓW, ODMOWY PRZEKAZANIA WYMAGANYCH DANYCH LUB ODMOWY POŚWIADCZENIA PRZEKAZNYCH DANYCH I OŚWIADCZEŃ PRZEZ OSOBĘ REJESTRUJĄCĄ SIĘ W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY
(Podstawa prawna - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy z dnia 12.11.2012 r. Dz. U. z 2012 poz. 1299).
KROK 2.
WYPEŁNIENIE FORMULARZA.
KROK 3.
REJESTRACJA.
Pracownik urzędu dokonuje rejestracji na podstawie przekazanych danych i załączonych dokumentów. W przypadku zaistnienia wątpliwości lub braku wymaganych dokumentów, urząd wezwie osobę do uzupełnienia dokumentów lub danych.
KROK 4.
WYDANIE DECYZJI I WYZNACZENIE TERMINU OBOWIĄZKOWEJ WIZYTY W CENTRUM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ.
Pracownik wydaje decyzję oraz inne wymagane przepisami prawa dokumenty, które mogą być przekazane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wyznaczona zostaje obowiązkowa wizyta w CAZ.
REJESTRACJI NIE DOKONUJE SIĘ W PRZYPADKU:
ODMOWY PRZEKAZANIA WYMAGANYCH DANYCH ,
NIEOPATRZENIA WNIOSKU O REJESTRACJĘ JEDNYM Z WYMAGANYCH PODPISÓW
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy z dnia 12.11.2012 r. Dz. U. z 2012 poz. 1299
Mogą z niej skorzystać osoby, które posiadają:
- bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym,
- podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej,
- podpis osobisty weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych.
KROK 1.
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTÓW DO REJESTRACJI I USTALENIA PRAWA DO ZASIŁKU.
Dokumenty potrzebne do ustalenia statusu osoby bezrobotnej/poszukującej pracy:
- Dowód osobisty lub Paszport
- Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.
- Obywatele UE, państw EOG lub Szwajcarii – ważny dokument tożsamości potwierdzający obywatelstwo oraz zaświadczenie o zameldowaniu; Obywatele pozostałych państw – karta pobytu cudzoziemca, zezwolenie pobytowe, wiza, zezwolenie na pracę oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
- Świadectwa pracy
- Umowy cywilno-prawne i ich rozwiązania (jeżeli były takie podpisywane).
- Dokumenty potwierdzające wykonywanie i zakończenie pracy za granicą
- Świadectwa ukończenia szkoły – powyżej szkoły podstawowej.
- Dyplomy potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, a także dyplomy ukończenia studiów wyższych.
- Zaświadczenie o zakończeniu indywidualnego programu socjalnego, kontraktu socjalnego lub szkolenia organizowanego przez inny podmiot niż Powiatowy Urząd Pracy (w przypadku uczestniczenia w wym.).
- Osoby, które pobierają emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przyznaną przez zagraniczny organ emerytalny doręczają stosowne zaświadczenie o wysokości pobieranego świadczenia.
- Osoby, które pobierają rentę rodzinną doręczają aktualną decyzję o wysokości pobierania renty, w przypadku zakończenia pobierania – decyzję lub zaświadczenie o wstrzymaniu wypłaty renty.
- Osoby, które pobierały świadczenie rehabilitacyjne lub rentę z tytułu niezdolności do pracy doręczają ostatnią decyzję przyznającą świadczenie rehabilitacyjne/rentę i orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o zdolności do pracy (jeżeli ubiegały się o dalsze przyznanie świadczeń).
- Osoby będące właścicielami lub posiadaczami samoistnymi lub zależnymi nieruchomości rolnej oraz pracujące, jako współmałżonek bądź domownik w gospodarstwie rolnym winny przedłożyć zaświadczenie z właściwego urzędu gminy o wysokości hektarów przeliczeniowych gruntów rolnych oraz decyzję/aktualne zaświadczenie z KRUS o podleganiu/nie podleganiu pod ubezpieczenie społeczne.
- Świadectwo zwolnienia z Zakładu Karnego (jeżeli takie zdarzenie miało miejsce).
- Postanowienie Sądu o odbywaniu kary w systemie dozoru elektronicznego (jeżeli taka sytuacja ma miejsce).
- Dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac (jeżeli takie posiada).
- Osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie odrębnych przepisów winny doręczyć zaświadczenie o okresie pobierania tych świadczeń.
Dokumenty dotyczące osób, które prowadziły działalność gospodarczą: - Wszystkie decyzje o wykreśleniu lub zawieszeniu każdej działalności z ewidencji działalności gospodarczej z Centrum Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta lub wydruk z CEIDG.
Dokumenty dotyczące osób, które współpracowały w prowadzeniu działalności gospodarczej: - Druk ZWUA – zgłoszenie do ZUS-u o zakończonej współpracy w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Dodatkowo w przypadku rejestracji osoby niepełnosprawnej należy doręczyć: - Orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez ZUS oraz zaświadczenie z ZUS o pobieraniu lub niepobieraniu renty z tytułu niezdolności.
- Orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy Zespół do Spraw Orzekania
o Niepełnosprawności, w przypadku orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności zaświadczenie z MOPS-u o pobieraniu lub niepobieraniu zasiłku stałego.
Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa i wysokości zasiłku:
- Osoby, które po ustaniu zatrudnienia pobierały świadczenia z ZUS takie jak:
- zasiłek chorobowy,
- macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego,
- świadczenie rehabilitacyjne,
winny dostarczyć zaświadczenie z ZUS o okresie ich pobierania z podstawą wypłaty pobieranego świadczenia. - Osoby, które po ustaniu zatrudnienia pobierały świadczenia z ZUS takie jak:
- rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- rentę rodzinną - w przypadku zbiegu prawa do tej renty z prawem do renty z tytułu niezdolności do pracy i wybrano pobieranie renty rodzinnej,
winny dostarczyć zaświadczenie z ZUS o okresie ich pobierania. - Zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania pod obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne i rentowe z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.
- Zaświadczenie z ZUS potwierdzające świadczenie usług na podstawie umowy uaktywniającej.
- Akty urodzenia dzieci – w przypadku samotnie wychowujących, co najmniej jedno dziecko w wieku do 15 lat.
- Zaświadczenie z ZUS-u o okresach opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z podstawą ich wymiaru – dotyczy osób prowadzących działalność i osób współpracujących.
- Osoby, które były zatrudnione na podstawie umowy cywilno-prawne lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, winny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniach brutto za każdy miesiąc z adnotacją o odprowadzanych składkach na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
- Osoby, które wykonywały pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą winny przedłożyć zaświadczenie o dochodach brutto za każdy miesiąc z adnotacją o odprowadzanych składkach na ZUS i Fundusz Pracy.
- Zaświadczenie o wykonywaniu pracy w Zakładzie Karnym wraz z miesięcznymi zarobkami brutto (w przypadku wykonywania takiej pracy).
- Książeczka wojskowa lub zaświadczenie z WKU – w przypadku odbycia służby wojskowej.
- Numer konta bankowego w celu przekazania przyznanych świadczeń.
- Akt zgonu osoby na którą było wypłacane świadczenie pielęgnacyjne lub zasiłek opiekuńczy.
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego:
1. Wypełniony wniosek o zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ członka rodziny oraz:
- w przypadku dzieci powyżej 18 roku życia dokument potwierdzający kontynuowanie nauki,
- w przypadku dzieci posiadających stopień niepełnosprawności - orzeczenie o niepełnosprawności.
WYŻEJ WYMIENIONE DOKUMENTY NALEŻY TRAKTOWAĆ, JAKO PODSTAWOWE, W SZCZEGÓLNYCH PRZYPADKACH WYMAGANE SĄ DOKUMENTY UZUPEŁNIAJĄCE.
REJESTRACJI NIE DOKONUJE SIĘ W PRZYPADKU NIEPRZEDŁOŻENIA W/W DOKUMENTÓW, ODMOWY PRZEKAZANIA WYMAGANYCH DANYCH LUB ODMOWY POŚWIADCZENIA PRZEKAZNYCH DANYCH I OŚWIADCZEŃ PRZEZ OSOBĘ REJESTRUJĄCĄ SIĘ W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY
(Podstawa prawna - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy z dnia 12.11.2012 r. Dz. U. z 2012 poz. 1299).
KROK 2.
WYPEŁNIENIE FORMULARZA.
- Należy wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.).
- Załączyć skany wszystkich niezbędnych dokumentów- proszę zwrócić uwagę na kompletność i jakość załączanych skanów.
- Podpisać wniosek jednym z wymaganych podpisów (w/w).
KROK 3.
REJESTRACJA.
Pracownik urzędu dokonuje rejestracji na podstawie przekazanych danych i załączonych dokumentów. W przypadku zaistnienia wątpliwości lub braku wymaganych dokumentów, urząd wezwie osobę do uzupełnienia dokumentów lub danych.
KROK 4.
WYDANIE DECYZJI I WYZNACZENIE TERMINU OBOWIĄZKOWEJ WIZYTY W CENTRUM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ.
Pracownik wydaje decyzję oraz inne wymagane przepisami prawa dokumenty, które mogą być przekazane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wyznaczona zostaje obowiązkowa wizyta w CAZ.
REJESTRACJI NIE DOKONUJE SIĘ W PRZYPADKU:
ODMOWY PRZEKAZANIA WYMAGANYCH DANYCH ,
NIEOPATRZENIA WNIOSKU O REJESTRACJĘ JEDNYM Z WYMAGANYCH PODPISÓW
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy z dnia 12.11.2012 r. Dz. U. z 2012 poz. 1299