Pozytywne aspekty wejścia w życie nowej ustawy - Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie

 PSZ usługi elektroniczne.png  ikonka z logo elektronicznej skrzynki podawczej    Logo programu rządowego Za życiem projekty urzędu- logo funduszy europejskich      
 

Pozytywne aspekty wejścia w życie nowej ustawy

Dnia 12 maja 2025 r. opublikowana została ustawa z dnia 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. 2025 poz. 620 t. j.), która wprowadza szereg zmian zarówno dla osób bezrobotnych – zarejestrowanych, chcących się zarejestrować, jak również przedsiębiorców, którzy korzystają ze wsparcia Urzędu. Ustawa ta zastąpi, obowiązującą już od przeszło 20 lat, ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Nowe przepisy mają odpowiadać na aktualne potrzeby zarówno osób szukających pracy, jak i pracodawców. Ideą wprowadzenia nowych przepisów było aby urzędy pracy stały się miejscami nowoczesnymi, przyjaznymi i pomocnymi dla swoich klientów. Pracownicy Urzędu – sukcesywnie dostosowują dokumenty do nowej rzeczywistości – bowiem od dnia 1 czerwca 2025 r. obsługa naszych klientów oraz partnerów odbywać się będzie zgodnie z przepisami nowej ustawy.

Cóż takiego zmienia ta ustawa? O co tyle hałasu?

Otóż od dnia 1 czerwca 2025 osoby bezrobotne będą mogły zarejestrować się w urzędzie właściwym ze względu na adres zamieszkania. W czasach wzmożonej mobilności społeczeństwa, przemieszczania się po kraju za pracą, rejestracja ze względu na adres zameldowania słusznie została dezaktywowana. Możliwość ta uprości procedury rejestracyjne i umożliwi lepszy dostęp do usług urzędów pracy.

Nowe przepisy umożliwiają rolnikom ubieganie się o status osoby bezrobotnej, pod warunkiem braku stałego źródła dochodu.

Zrezygnowano z zasiłku dla bezrobotnych przysługującego w wysokości 80% zasiłku podstawowego. Osoby bezrobotne otrzymają zasiłek w wysokości 100%. Natomiast osoby bezrobotne, które ukończyły 50 rok życia i mają udokumentowany 20 letni okres zatrudnienia – 120%.

Pierwszeństwo w skierowaniu do udziału w formach pomocy będzie przysługiwać:

  • bezrobotnym posiadającym Kartę Dużej Rodziny,
  • bezrobotnym powyżej 50 roku życia,
  • bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych,
  • bezrobotnym niepełnosprawnym,
  • długotrwale bezrobotnym,
  • bezrobotnym i poszukującym pracy, będącymi osobami do 30 roku życia,
  • bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej 1 dziecko.

Ponadto poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej może korzystać z form pomocy na takich zasadach jak bezrobotny.

Ustawodawca zatroszczył się szczególnie o osoby bezrobotne do 30 roku życia, powierzając je opiece doradcy do spraw osób do 30 roku życia, który założy IPD, przeprowadzi test umiejętności cyfrowych, przedstawi propozycję zatrudnienia, stażu, szkolenia lub innej formy pomocy – zgodnie z IPD.

Nowy system teleinformatyczny ma umożliwiać osobom szukającym pracy zakładanie kont i uzyskiwanie pomocy urzędów pracy online, w tym automatyczne otrzymywanie informacji o nowych ofertach pracy odpowiadających ich kwalifikacjom.

W związku z niżem demograficznym oraz zachęceniem społeczeństwa do dłuższej aktywności na rynku pracy – nawet po osiągnięciu wieku emerytalnego – ustawodawca wprowadził możliwość wsparcia przedsiębiorców w postaci dofinansowania za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 65 lat w przypadku mężczyzny oraz 60 lat w przypadku kobiety.

Reforma nie ominęła cieszącego się rokrocznie wielkim zainteresowaniem stażu dla osób bezrobotnych. Nowością jest tu umowa trójstronna, zawierana pomiędzy Urzędem, Organizatorem stażu a osobą bezrobotną skierowaną do odbycia stażu – aby każda ze stron była świadoma swoich praw i obowiązków, wynikających z zawartej umowy.

Podniesiono stażystom wysokość stypendium – dla umów zawartych po 1 czerwca 2025 r. stypendium wyniesie 160% zasiłku podstawowego.

Wraz z wejściem w życie ustawy bezrobotny nie będzie mógł odbywać stażu u tego samego organizatora, u którego wcześniej odbywał staż, był zatrudniony, w tym jako pracownik młodociany w celu przygotowania zawodowego lub wykonywał inną pracę zarobkową, a od jej zakończenia nie minęły 24 miesiące.

Poszerzono grono osób, które mogą skorzystać z tzw. bonu na zasiedlenie. Zgodnie z nowymi zasadami, będą mogły ubiegać się o niego wszystkie osoby bezrobotne bez względu na wiek, pragnące znaleźć pracę poza miejscem dotychczasowego zamieszkania.

Zmodernizowano również przepisy dotyczące wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy. Dobrą zmianą w stosunku do poprzedniej ustawy jest skrócenie obowiązkowego utrzymania stanowiska pracy utworzonego w związku z przyznaną refundacją z 24 miesięcy do 12 miesięcy – w przypadku refundacji nieprzekraczającej 4-krotności przeciętnego wynagrodzenia bądź 18 miesięcy w przypadku refundacji większej niż 4-krotność, jednak nie większej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Zmiany w zakresie zatrudniania cudzoziemców

Oprócz ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia tego samego dnia została opublikowana równie ważna ustawa, tj. ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, która także wchodzi w życie 1 czerwca 2025 r. Ustawy stanowią realizację kamieni milowych zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy.

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP przede wszystkim zabezpiecza polskich pracowników przed nieuczciwą konkurencją czy utratą pracy. Chroni także cudzoziemców przed nadużyciami i naruszeniami prawa. Natomiast przedsiębiorcom mierzącym się z niedoborami pracowników zapewnia przejrzyste i przyjazne przepisy.

Zostanie utworzony rejestr umów o pracę. Pracodawca będzie miał obowiązek przesłać do urzędu wydającego zezwolenie na pracę kopię umowy zawartej z cudzoziemcem. Podwyższone zostaną kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców – takie działania zagrożone będą karą grzywny w wysokości od 3 000 do 50 000 zł za każdy przypadek.

Jednym z najważniejszych założeń ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP jest przeciwdziałanie wyłudzeniom zezwoleń na pracę w celu wjazdu na terytorium strefy Schengen. Służyć temu ma przede wszystkim wprowadzenie nowych funkcjonalności w systemach informatycznych, zwiększenie roli publicznych służb zatrudnienia w procesie wydawania zezwoleń oraz pełna ich elektronizacja.

Ustawa pozwoli starostom określić listy zawodów i rodzajów pracy, w których zezwolenia na pracę cudzoziemcom zamierzającym podjąć zatrudnienie na terenie danego powiatu nie będą wydawane. Będzie to możliwe np. w sytuacji zwolnień grupowym lub likwidacji dużego zakładu pracy na terytorium danego powiatu.

W związku wejściem w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, nasz Urząd podejmuje intensywne działania mające na celu właściwe przygotowanie się do wdrażania nowych przepisów. Celem tych działań jest zapewnienie sprawnej i skutecznej Państwa obsługi oraz dostosowanie wewnętrznych procedur do zmieniających się uwarunkowań prawnych.

Sekretariat - tel. 68 38 210 66

Pośrednictwo Pracy ds. Bezrobotnych - tel. 68 38 210 57

Pośrednictwo Pracy ds. Cudzoziemców - tel. 68 38 210 53

Instrumenty Rynku Pracy - tel. 68 38 210 63

Programy - tel. 68 38 210 63

Rejestracja i Ewidencja Świadczeń - tel. 68 38 210 52

Organizacja Szkoleń - tel. 68 38 210 62

Poradnictwo Zawodowe - tel. 68 38 210 54

Dział Finansowo-Księgowy - tel. 68 38 210 61

Główny Księgowy - tel. 68 38 210 59

Komórka Administracyjno-Organizacyjna - tel. 68 38 210 64

W budynku administracji publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie nastąpi poprawa poziomu i komfortu oraz warunków obsługi petentów, a także pracy urzędników poprzez prace polegające m.in. na wymianie stolarki zewnętrznej na parterze i na piętrze – okien drewnianych skrzynkowych na okna z profili drewnianych, klejonych, jednoramowych, 3-szybowych (zgodnie z WT2022) z wymianą parapetów wewnętrznych drewnianych i obróbką ościeży oraz renowacja najlepiej zachowanego okna skrzynkowego w elewacji szczytowej na piętrze. Roboty budowlane obejmują m.in.: demontaż istniejących okien drewnianych skrzynkowych na parterze i poddaszu, renowacja najlepiej zachowanego okna skrzynkowego w elewacji szczytowej na piętrze, osadzenie nowej stolarki okiennej jednoramowej z drewna klejonego z szybą 3-szybową zespoloną, wypełnienie i docieplenie ościeży od środka po osadzeniu okien (likwidując mostki cieplne) bloczkami gazobetonu, wymiana z obrobieniem podokienników drewnianych wewnętrznych; po robotach - wyprawienie i szpachlowanie tynków ościeży z malowaniem farbami emulsyjnymi ościeży, ścian i sufitów pomieszczeń remontowanych; naprawa ościeży zewnętrznych po osadzeniu okien.

W budynku administracji publicznej Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie nastąpi poprawa poziomu i komfortu oraz warunków obsługi klientów, a także pracy urzędników poprzez prace polegające m.in. na budowie i montażu instalacji klimatyzacji częściowej w wybranych pomieszczeniach, która pozwoli schłodzić w okresie letnim pomieszczenia biurowe na poddaszu z uwagi na panujące w ostatnich latach w okresie czerwiec – wrzesień wysokie temperatury wynoszące okresowo nawet 35 st. oraz prace renowacyjne/remontowe wraz z niezbędnym wyposażeniem i białym montażem w pomieszczeniach czterech toalet (w tym jedna z przystosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych), gdzie obecny stan techniczny jest wysoce niezadowalający. Roboty budowlane obejmują m.in.: przebicia otworów w ścianach i stropach ceramicznych, zamurowanie przebić w ścianach i stropach ceramicznych, uzupełnienie tynków zwykłych zewnętrznych, rusztowania rurowe; instalacja, montaż i uruchomienie instalacji klimatyzacyjnej i roboty towarzyszące, instalacja elektryczna i roboty towarzyszące; prace renowacyjne/remontowe wraz z niezbędnym wyposażeniem i białym montażem w pomieszczeniach czterech toalet (w tym jedna z przystosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych).
 


 

Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie pozyskał dofinansowanie ze środków Rezerwy Funduszu Pracy na realizację zadania pod nazwą „Czas na młodych – działaMY!" w ramach naboru na projekty pilotażowe pn. "Czas na Młodych punkty doradztwa dla młodzieży".
 

Santander Bank Polska SA 1 Oddział w Świebodzinie ul. Głogowska 8
w godzinach od 9:30 - 16:30
tel. 61 81 1 9999
 
Daty wypłat świadczeń wskazane w poniższej tabeli są datami wypływu środków z konta PUP. Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie informuje, że nie ma wpływu na datę księgowania środków na koncie klienta Urzędu.
 
  Kwiecień
2025 r.
Maj
2025 r. 
Czerwiec
2025 r.
Zasiłki i dodatki aktywizacyjne 14 14 13
Staże i szkolenia  14 14 13
Listy dodatkowe 18 20 18


Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie informuje, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległ numer rachunku bankowego do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

Nowy numer rachunku bankowego Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń:
 
Santander Bank Polska SA
 
PL 94 1090 1593 0000 0001 6056 1460
 
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, prosimy o kontakt z Działem Finansowo-Księgowym Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie pod numerem telefonu 68 38 210 61 lub drogą mailową na adres ksiegowa@pup.swiebodzin.pl

Załatwianie spraw klientów następuje po uprzednim kontakcie telefonicznym z pracownikiem urzędu.


Godziny pracy Urzędu 
od 700 do 1500


Godziny przyjęć interesantów
od 7
30 do 1230

Udostępnienie skrzynki korespondencyjnej
od 7
00 do 1500

W związku z powyższym prosimy o telefoniczne umawianie wizyty. Nieumówieni klienci urzędu nie będą obsługiwani! Lista numerów tel. dostępna poniżej. 

5,2%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec kwietnia 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.721,90 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 2.066,30 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 861,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 53.773,70 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w Świebodzinie

ul. Studencka 8, 66-200 Świebodzin

sekretariat tel.: 68 38 210 66
e-mail: zisw@praca.gov.pl; sekretariat@pup.swiebodzin.pl


Godziny pracy urzędu 

Poniedziałek - Piątek: 7:00 -15:00